Enosmerni motorji

Enosmerni motorji

Verjetno je prvi elektromotor ustvaril Škotski menih Andrew Gordon (1740-ta).[1] Leta 1821 Michael Faraday demonstrira pretvorbo električne energije v mehansko s pomočjo elektromagnetizma. 1827 Anyos Jedlik reši tehnične probleme konstantnega vrtenja z iznajdbo komutatorja. 1828 demonstrira prvo napravo, ki vsebuje tri glavne komponente enosmernih motorjev: stator, rotor ter komutator. Naprava ni vsebovala magnetov, saj so magnetna polja skozi vse komponente ustvarili tokovi skozi njihova navitja.[2][3][4][5][6][7][8]
Jedlikov "electromagnetni samo-rotor", 1827 (Budimpešta). Odlično deluje še danes.[9]

Pruski Moritz von Jacobi maja 1834 dokonča prvi pravi električni motor. Njegov motor postavi svetovni rekord, ki ga prekosi Jacobi sam štiri leta kasneje, septembra 1838. Drugi motor je bil dovolj močan, da je poganjal ladjo s štirinajstimi ljudmi čez široko reko.

Prvi komutator za enosmerni elektromotor, ki je bil sposoben obračati gred naprave izumi William
Sturgeon leta 1832.[10]

Njegovo delo nadaljuje Thomas Davenport, ki 1837 patentira komutatorski enosmerni električni motor za namen komercialne rabe. Motor se je vrtel s 600 obrati na minuto in je poganjal naprave in tiskalni stroj.[11] Zaradi visoke cene elektrike so bili motorji komercialno neuspešni in Davenport je bankrotiral. V tistem času namreč ni bilo električne distribucije, zato se vsi izumitelji za njim srečali z isto težavo - pomanjkanjem trga.[12]

1855 Jedlik ustvari napravo s podobnim principom delovanja kot njegov prvi izum, ki je bila sposobna aplikativne uporabe. Istega leta je zgradil model električnega vozila.[13][14][15]

Ključna točka razvoja enosmernih elektromotorjev se zgodi 1864, ko Antonio Pacinotti opiše armaturo (del motorja, ki se vrti) v obliki prstana s simetrično razporejenimi tuljavami, ki so kratkostično vezane same nase in povezane na komutator, katerega ščetke so dovajajo praktično nevalovit tok. [16][17]

Prvi komercialno uspešni enosmerni motorji sledijo iznajdbi Zenoba Gramma, ki je 1871 ponovno odkrije Pacinottijev dizajn. 1873 pokaže, da se lahko njegov dinamo uporablja kot motor, kar demonstrira na razstavi na Dunaju in v Filadelfiji, tako da poveže dva enosmerna motorja na razdalji 2km in enega uporabi kot generator.

Ni komentarjev: