Enosmerni motorji
Verjetno je prvi
elektromotor ustvaril Škotski menih Andrew Gordon (1740-ta).[1] Leta
1821 Michael Faraday demonstrira pretvorbo električne energije v
mehansko s pomočjo elektromagnetizma. 1827 Anyos Jedlik reši tehnične
probleme konstantnega vrtenja z iznajdbo komutatorja. 1828 demonstrira
prvo napravo, ki vsebuje tri glavne komponente enosmernih motorjev:
stator, rotor ter komutator. Naprava ni vsebovala magnetov, saj so
magnetna polja skozi vse komponente ustvarili tokovi skozi njihova
navitja.[2][3][4][5][6][7][8]
Jedlikov "electromagnetni samo-rotor", 1827 (Budimpešta). Odlično deluje še danes.[9]
Pruski
Moritz von Jacobi maja 1834 dokonča prvi pravi električni motor. Njegov
motor postavi svetovni rekord, ki ga prekosi Jacobi sam štiri leta
kasneje, septembra 1838. Drugi motor je bil dovolj močan, da je poganjal
ladjo s štirinajstimi ljudmi čez široko reko.
Prvi komutator za enosmerni elektromotor, ki je bil sposoben obračati gred naprave izumi William
Sturgeon leta 1832.[10]
Njegovo
delo nadaljuje Thomas Davenport, ki 1837 patentira komutatorski
enosmerni električni motor za namen komercialne rabe. Motor se je vrtel s
600 obrati na minuto in je poganjal naprave in tiskalni stroj.[11]
Zaradi visoke cene elektrike so bili motorji komercialno neuspešni in
Davenport je bankrotiral. V tistem času namreč ni bilo električne
distribucije, zato se vsi izumitelji za njim srečali z isto težavo -
pomanjkanjem trga.[12]
1855 Jedlik ustvari napravo s
podobnim principom delovanja kot njegov prvi izum, ki je bila sposobna
aplikativne uporabe. Istega leta je zgradil model električnega
vozila.[13][14][15]
Ključna točka razvoja enosmernih
elektromotorjev se zgodi 1864, ko Antonio Pacinotti opiše armaturo (del
motorja, ki se vrti) v obliki prstana s simetrično razporejenimi
tuljavami, ki so kratkostično vezane same nase in povezane na komutator,
katerega ščetke so dovajajo praktično nevalovit tok. [16][17]
Prvi
komercialno uspešni enosmerni motorji sledijo iznajdbi Zenoba Gramma,
ki je 1871 ponovno odkrije Pacinottijev dizajn. 1873 pokaže, da se lahko
njegov dinamo uporablja kot motor, kar demonstrira na razstavi na
Dunaju in v Filadelfiji, tako da poveže dva enosmerna motorja na
razdalji 2km in enega uporabi kot generator.
Ni komentarjev:
Novi komentarji niso dovoljeni.